torsdag 4. juni 2026

Willy

 Etter ungdomsskolen søkte jeg meg inn på tegnelinja, men gode karakterer til tross kom jeg ikke inn. Så jeg endte opp på handelsgym i stedet - eller Kontorarbeid med EDB, som det het den gangen. "Alltid nyttig med en handelsutdannelse" fikk jeg høre. Dette med tegning og tegneserier var jo så usikkert. 

Men jeg fortsatte å tegne. Jeg kopierte andre figurer i myldertegninger i tillegg til at jeg fant på egne figurer. En av disse kalte jeg Willy. Det er han du ser i tegneserien over. 

Selv om jeg følte meg relativt trygg på tegning, hadde jeg nærmest null selvtillit til egne evner som manusforfatter og idéskaper. Så jeg prøvde heller å fiske etter gode historier og replikker fra venner og kjente. En av dem var Finn, som jeg hadde gått i klasse med på ungdomsskolen. Jeg viste ham noen tegninger av Willy i ulike situasjoner, bl.a. liggende i en hengekøye. Da foreslo Finn en serie der Willy legger seg i hengekøya, ser på leserne og sier "Hva glor du på?". Det var mer enn godt nok for meg. 

Serien er tegnet på grovt tegnepapir i A3 med tusjpenn og sprittusj. Jeg hadde lest at proffene brukte pennesplitt og pensel, men hadde ennå ikke våget å prøve det selv. Som de fleste sikkert ser er figuren inspirert av Viggo, med midtskill rappet fra kompisen hans, Julius. André Franquin både var og er et av mine største forbilder. Jeg var også fan av Run-DMC, og labbet rundt i romslige Adidas basketsko, så jeg ga Willy samme fottøy. 

Før denne siden hadde jeg tegnet noen striper i diverse skoleaviser, og startet på en rekke ambisiøse historier i skissebøker. Men dette er den første helsides tegneserien - som jeg fullførte. Den har aldri vært publisert noe sted. 

Samme år tegnet jeg også en årskalender med Willy, med en "artig" illustrasjon til hver måned. Disse kopierte jeg og fargela for hånd - og delte ut som julegaver til familien. De ble godt mottatt. Tanta mi bruker kalenderen fortsatt, hun bare setter inn nye datoer hvert år. 

Illustrasjonene tegnet jeg på samme A3 tegnepapir som helsiden - med sprittusj. Tegningene for september, oktober og november har jeg dessverre mistet, men her er de øvrige: 


I det ene året jeg gikk handelsgym lærte jeg å føre regnskap og skrive på maskin, så det var ikke totalt bortkastet. Selv om det føltes sånn den gangen. Året etter kom jeg inn på tegnelinja. Og Willy har jeg ikke tegnet siden den gang. 


torsdag 28. mai 2026

Barnestreker

 Inga Sætre og jeg har kurset BarnestrekerOslo Comics Expo 13. juni. Dette er et tegneseriekurs for barn fra seks år og oppover, der man lærer å lage tegnseriefigurer og hvordan man tegner og skriver en kort historie. 

Kurset foregår kl 13.00-15.00, og billetter kan hentes i barneavdelingen på loftet fra kl 11. Dette kurset blir vanligvis fort fullbooket, så det er lurt å sikre seg billetter tidlig. 

Vi ses!

Les mer:

søndag 19. april 2026

Historien om Pyton

Denne uka ga Strand Forlag ut boka Historien om Pyton. Der presenterer Øyvind Holen bakgrunnshistorien om hvordan bladet ble til - og hvorfor det til slutt forsvant fra bladhyllene. 

Jeg bidro med tegneserier til bladet i syv år, et par år jobbet jeg også i redaksjonslokalene. Pyton var på mange måter min tegneserieskole. Erfaringene fra samarbeidet med redaktør Kolstad og de andre bidragsyterne la grunnlaget for det jeg holder på med den dag i dag. Det første tegneseriekurset jeg hadde ble også arrangert i samarbeid med Pyton. 

Fra venstre: Tommy Sydsæter, Øyvind Holen, meg, Dag Kolstad, Bjørn Ousland og Arild Midthun. 

Foto: John Kristian Alterskjær

Forrige uke signerte vi 1500 forhåndsbestilte bøker. Det blir også mulig å få boka signert og høre mimring og gamle vittigheter fra Pytonstaben når boka lanseres på: 


Norli bokhandel

Universitetsgata 22 - 24

Torsdag 30. april

mandag 13. april 2026

Sommerleir for voksne

 
Underleir er en årlig leirskole for voksne, en skjermfri uke med hvile, læring, friluftsliv og sjølberging for nybegynnere i naturskjønne omgivelser. De som ønsker kan velge mellom kurs i bl.a. tredreing, finsnekring, veving, brødbaking, lodding og kveding. 

I år har jeg et todagers tegneseriekurs på Underleir. Det hadde jeg også i 2017, så det er stas å bli invitert tilbake. Regner med at jeg blir et par dager ekstra, for det var veldig hyggelig sist. 

Les mer:

lørdag 21. mars 2026

Sommerleir for tenåringer

 

Ungdommens Kulturleir arrangeres første uka i august på Follo folkehøyskole i Akershus. Der deltar tenåringer på kurs i teater, film, låtskriving, tegneserier eller musikal. Mange deltagere kommer tilbake år etter år. Det gjør jeg også. I år har jeg tegneseriekurs på UKL for åttende år på rad. 

En hel uke fordyper vi oss i skisser, ideer, historier, dramaturgi og tusjteknikk. Til slutt samler vi de ferdige seriene i et zine, og vi lager en utstilling av originaltegningene.

Hvis du kjenner tenåringer med interesse for tegneserier (eller de andre kursene) må du gjerne dem tipse om UKL. 

Les mer

torsdag 5. mars 2026

Foredrag: Alle kan tegne

Hvorfor begynner barn å tegne? Hvorfor slutter barn å tegne? Og hvordan kan voksne finne tilbake til tegnegleden fra barndommen?

De fleste slutter å tegne samtidig som de lærer å skrive. For tegneserieskapere er skrift og tegning to sider av samme sak. Vi skriver med tegninger og tegner bokstaver. I dette foredraget viser jeg teknikkene og teoriene jeg baserer tegneseriekursene mine på. Jeg tegner og forteller om barnetegning, voksentegning og skrivetegning. 

Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille dette foredraget eller hvis du vil vite mer. 

Foto: Jorunn Greiff Solli

Foto: Ingunn Glæserud

mandag 2. mars 2026

SerieFerie på Østre Toten


 I vinterferien hadde jeg et kurs på Østre Toten folkebibliotek. Der var jeg også i vinterferien 2019, så det var veldig hyggelig å bli invitert tilbake. 

Oppmøtet var upåklagelig. Det kom 12 deltagere, med fin variasjon i alder. Vi hygget oss med å skrive, tegne, brette, klippe, fargelegge og kopiere MiniComics. Etter at kurset var ferdig ble kopier av de ferdige heftene utstilt på biblioteket.