torsdag 4. juni 2026

Willy

 Etter ungdomsskolen søkte jeg meg inn på tegnelinja, men gode karakterer til tross kom jeg ikke inn. Så jeg endte opp på handelsgym i stedet - eller Kontorarbeid med EDB, som det het den gangen. "Alltid nyttig med en handelsutdannelse" fikk jeg høre. Dette med tegning og tegneserier var jo så usikkert. 

Men jeg fortsatte å tegne. Jeg kopierte andre figurer i myldertegninger i tillegg til at jeg fant på egne figurer. En av disse kalte jeg Willy. Det er han du ser i tegneserien over. 

Selv om jeg følte meg relativt trygg på tegning, hadde jeg nærmest null selvtillit til egne evner som manusforfatter og idéskaper. Så jeg prøvde heller å fiske etter gode historier og replikker fra venner og kjente. En av dem var Finn, som jeg hadde gått i klasse med på ungdomsskolen. Jeg viste ham noen tegninger av Willy i ulike situasjoner, bl.a. liggende i en hengekøye. Da foreslo Finn en serie der Willy legger seg i hengekøya, ser på leserne og sier "Hva glor du på?". Det var mer enn godt nok for meg. 

Serien er tegnet på grovt tegnepapir i A3 med tusjpenn og sprittusj. Jeg hadde lest at proffene brukte pennesplitt og pensel, men hadde ennå ikke våget å prøve det selv. Som de fleste sikkert ser er figuren inspirert av Viggo, med midtskill rappet fra kompisen hans, Julius. André Franquin både var og er et av mine største forbilder. Jeg var også fan av Run-DMC, og labbet rundt i romslige Adidas basketsko, så jeg ga Willy samme fottøy. 

Før denne siden hadde jeg tegnet noen striper i diverse skoleaviser, og startet på en rekke ambisiøse historier i skissebøker. Men dette er den første helsides tegneserien - som jeg fullførte. Den har aldri vært publisert noe sted. 

Samme år tegnet jeg også en årskalender med Willy, med en "artig" illustrasjon til hver måned. Disse kopierte jeg og fargela for hånd - og delte ut som julegaver til familien. De ble godt mottatt. Tanta mi bruker kalenderen fortsatt, hun bare setter inn nye datoer hvert år. 

Illustrasjonene tegnet jeg på samme A3 tegnepapir som helsiden - med sprittusj. Tegningene for september, oktober og november har jeg dessverre mistet, men her er de øvrige: 


I det ene året jeg gikk handelsgym lærte jeg å føre regnskap og skrive på maskin, så det var ikke totalt bortkastet. Selv om det føltes sånn den gangen. Året etter kom jeg inn på tegnelinja. Og Willy har jeg ikke tegnet siden den gang. 


torsdag 28. mai 2026

Barnestreker

 Inga Sætre og jeg har kurset BarnestrekerOslo Comics Expo 13. juni. Dette er et tegneseriekurs for barn fra seks år og oppover, der man lærer å lage tegnseriefigurer og hvordan man tegner og skriver en kort historie. 

Kurset foregår kl 13.00-15.00, og billetter kan hentes i barneavdelingen på loftet fra kl 11. Dette kurset blir vanligvis fort fullbooket, så det er lurt å sikre seg billetter tidlig. 

Vi ses!

Les mer:

søndag 19. april 2026

Historien om Pyton

Denne uka ga Strand Forlag ut boka Historien om Pyton. Der presenterer Øyvind Holen bakgrunnshistorien om hvordan bladet ble til - og hvorfor det til slutt forsvant fra bladhyllene. 

Jeg bidro med tegneserier til bladet i syv år, et par år jobbet jeg også i redaksjonslokalene. Pyton var på mange måter min tegneserieskole. Erfaringene fra samarbeidet med redaktør Kolstad og de andre bidragsyterne la grunnlaget for det jeg holder på med den dag i dag. Det første tegneseriekurset jeg hadde ble også arrangert i samarbeid med Pyton. 

Fra venstre: Tommy Sydsæter, Øyvind Holen, meg, Dag Kolstad, Bjørn Ousland og Arild Midthun. 

Foto: John Kristian Alterskjær

Forrige uke signerte vi 1500 forhåndsbestilte bøker. Det blir også mulig å få boka signert og høre mimring og gamle vittigheter fra Pytonstaben når boka lanseres på: 


Norli bokhandel

Universitetsgata 22 - 24

Torsdag 30. april

mandag 13. april 2026

Sommerleir for voksne

 
Underleir er en årlig leirskole for voksne, en skjermfri uke med hvile, læring, friluftsliv og sjølberging for nybegynnere i naturskjønne omgivelser. De som ønsker kan velge mellom kurs i bl.a. tredreing, finsnekring, veving, brødbaking, lodding og kveding. 

I år har jeg et todagers tegneseriekurs på Underleir. Det hadde jeg også i 2017, så det er stas å bli invitert tilbake. Regner med at jeg blir et par dager ekstra, for det var veldig hyggelig sist. 

Les mer:

lørdag 21. mars 2026

Sommerleir for tenåringer

 

Ungdommens Kulturleir arrangeres første uka i august på Follo folkehøyskole i Akershus. Der deltar tenåringer på kurs i teater, film, låtskriving, tegneserier eller musikal. Mange deltagere kommer tilbake år etter år. Det gjør jeg også. I år har jeg tegneseriekurs på UKL for åttende år på rad. 

En hel uke fordyper vi oss i skisser, ideer, historier, dramaturgi og tusjteknikk. Til slutt samler vi de ferdige seriene i et zine, og vi lager en utstilling av originaltegningene.

Hvis du kjenner tenåringer med interesse for tegneserier (eller de andre kursene) må du gjerne dem tipse om UKL. 

Les mer

torsdag 5. mars 2026

Foredrag: Alle kan tegne

Hvorfor begynner barn å tegne? Hvorfor slutter barn å tegne? Og hvordan kan voksne finne tilbake til tegnegleden fra barndommen?

De fleste slutter å tegne samtidig som de lærer å skrive. For tegneserieskapere er skrift og tegning to sider av samme sak. Vi skriver med tegninger og tegner bokstaver. I dette foredraget viser jeg teknikkene og teoriene jeg baserer tegneseriekursene mine på. Jeg tegner og forteller om barnetegning, voksentegning og skrivetegning. 

Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille dette foredraget eller hvis du vil vite mer. 

Foto: Jorunn Greiff Solli

Foto: Ingunn Glæserud

mandag 2. mars 2026

SerieFerie på Østre Toten


 I vinterferien hadde jeg et kurs på Østre Toten folkebibliotek. Der var jeg også i vinterferien 2019, så det var veldig hyggelig å bli invitert tilbake. 

Oppmøtet var upåklagelig. Det kom 12 deltagere, med fin variasjon i alder. Vi hygget oss med å skrive, tegne, brette, klippe, fargelegge og kopiere MiniComics. Etter at kurset var ferdig ble kopier av de ferdige heftene utstilt på biblioteket.

fredag 27. februar 2026

Miniturné i Bergen


I høstferien hadde jeg fire kurs for barn i regi av Bergen Offentlige bibliotek. I løpet av to dager var jeg innom Fana bibliotek, BibLab Sletten, Loddefjord bibliotek og Laksevåg bibliotek

Deltagerne lagde sine egne seriefigurer før de skrev og tegnet en historie på et A4-ark. 

 Jeg viste hvordan jeg jobber med mine egne tegneserier, før jeg avsluttet med å tegne dyrefigurer digitalt mens deltagerne kom med innspill om replikker, farger og detaljer. 




fredag 20. februar 2026

Vinterferie på Gressvik


 I vinterferien arrangerte Gressvik bibliotek et MiniComics-kurs. Det var 6 deltagere i alderen 9 - 15 år. Alle var ivrige manga-lesere og koste seg stort med å lage sine egne tegneseriehefter. De fikk med seg kopier av heftene hjem, og ett sett av kopier ble satt sammen til en utstilling på biblioteket. 

onsdag 7. januar 2026

Foredrag

 

Jeg har mange ulike foredrag om tegneserier. De to nyeste tar for seg temaet cartooning fra ulike innfallsvinkler. Historien om Cartoon en gjennomgang av hvordan ordet cartoon har endret betydning og bruk gjennom flere århundrer. I foredraget Skrivetegning snakker jeg om hvordan cartooning brukes og forstås i dag, samtidig som jeg tegner eksempler. 

De fleste foredragene kan kombineres med kurs og oppgaver. Foredragene passer best for ungdommer og voksne, unntatt Tegneserienes Historie, som er tilpasset mellomtrinnet (10 - 12 år). Følg linkene for å lese mer: 

Skrivetegning

Historien om Cartoon 

Seriestrekens Historie

Tegn Serier! 

Egneserier 

Tegneserienes Historie


Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille foredrag, eller hvis du vil vite mer. 

mandag 5. januar 2026

Foredrag: Historien om Cartoon

Cartoon er et nøkkelord innen både tegneserier og tegnefilm. Men hvordan oversetter man cartoon til norsk? Og hva betyr ordet egentlig? Søker du på nett eller i oppslagsverk får du et mylder av ulike, ofte motsigende, forklaringer. Hvordan henger dette underlige lille ordet sammen med Leonardo da Vinci, britisk satire, Knoll og Tott, Walt Disney, Larsons Gale Verden og kunstig intelligens? Hvorfor har ordet så mange betydninger? Hvordan brukes det i dag? Dette er spørsmål jeg gir svar på i dette foredraget. Vi ser også nærmere på begrepene stereotyper, klisjeer, karikaturer, tegneseriefigurer og tegnefilmfigurer. 

Se også: Hva er cartoon?

Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille dette foredraget. Eller bestill det hos Norsk Forfattersentrum

John Leech
1843

Steamboat Willie
1928

Scott McCloud
1993



søndag 4. januar 2026

Foredrag: Skrivetegning

Skrivetegning (cartooning) brukes ofte innen næringsliv, helsevesen og undervisning - for å informere og engasjere. For tegneserieskapere er skrift og tegning to sider av samme sak: Vi skriver med tegninger og tegner bokstaver. 

I dette foredraget forklarer jeg teoriene og teknikkene jeg baserer tegneseriekursene mine på, samtidig som jeg tegner eksempler. Jeg gir også svar på hvorfor barn begynner å tegne. Og hvorfor de slutter. 


Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille dette foredraget eller hvis du vil vite mer. 


Foto: Jorunn Greiff Solli

Foto: Ingunn Glæserud


onsdag 10. desember 2025

Kursopplegg

Jeg har mange ulike tegneseriekurs - både for barn, voksne og tenåringer. 


Barn ser på det å skrive og tegne som en lek. Min jobb blir da å gi oppgaver underveis som til slutt ender i en tegneserie barna kan vise fram og som andre kan lese. Her er kursoppleggene mine for barn:

Tegn MiniComics!

SerieFerie

Fleip og Fakta

Barnestreker

Julehefteverksted



Voksne påstår ofte at de ikke kan tegne, men det stemmer ikke. Alle kan tegne! Jeg bruker først tid på å lokke fram den gamle tegnegleden. Så kombinerer vi den med skrift, noe som åpner for nye og kreative muligheter. 

Tegneseriekurs for voksne 

Originalside 

Julehefteverksted



Tenåringer som tegner og skriver historier vil ofte vite mer om konkrete teknikker og prosesser. Det å sitte og tegne sammen med andre har enorm verdi. Kurset bør resultere i noe håndfast, som en originaltegning eller et hefte. 

Originalside 

Zine!



Send meg gjerne en mail hvis du vil bestille kurs eller hvis du vil vite mer. 

Jeg har også kurs som går i dybden på f.eks. tusjteknikk, karakterdesign, idémyldring og visuell fortelleteknikk. 


onsdag 26. november 2025

Eiern & Leiern

 

I 2006 ville Kommunal- og moderniseringsdepartementet informere om husleieloven med et sett brosjyrer. I alt 14 brosjyrer skulle ta for seg ulike deler av loven. Brosjyrene skulle ha en blanding av faktatekster, illustrasjoner og tegneserier. Et designbyrå tok seg av den grafiske utformingen, og jeg ble hyret inn for å gjøre tegningene og seriene. 

Vi ble enige om å bruke beige og brunt som gjennomgangsfarger i brosjyrene. Tegneseriene kunne enten ha form som striper eller fire kvadratiske ruter. Jeg sendte dem skisser av figurene Eiern & Leiern, som ble godkjent. 

Departementet sendte meg faktateksten til brosjyrene, med tema som framleie, depositum, vedlikehold, osv. Basert på disse temaene drodlet jeg fram ideer og gags - og sendte skissemanus tilbake. Så å si alle manusene ble godkjent uten endringer. 

Skissa under trengte en ekstra ekstra åpningsrute, for å etablere situasjonen litt tydeligere. Så jeg endret den fra en stripe til fire ruter. 

Jeg tegnet også figurene i ulike positurer som designerne kunne bruke der de synes det passet.



Her er en av de ferdige brosjyrene:

Du kan lese alle brosjyrene hos regjeringen.no